vrijdag 16 oktober 2015

Programma's op de Raspberry Pi automatisch starten

Hier vond ik een tip om op een simpele en betrouwbare manier je eigen (Python) programma's Instructables en dit is een korte samenvatting.

In het kort gebruik ik een startscript en crontab om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb in de directory sense-hat een Python-programma genaamd rainbow.pi die een lopende regenboog laat zien op de Sense-HAT op een Raspberry Pi 2. 



Startscript

Allereerst maak ik in /home/pi  een script die ik autostarter.sh noem. De inhoud hiervan wijzigt de actieve directory en start het python programma. 

#!/bin/sh
#
cd /home/pi/sense-hat
python rainbow.py

Logdirectory

Maak nu een directory voor de logs.

mkdir ~/logs

Hier bewaart Crontab de log bij het uitvoeren van het startscript. Dat is handig om fouten te zoeken.

Crontab

Vervolgens bewerken we het systeem-crontab en voegen een regel toe die het startscript start op het event "@reboot". Bewerk crontab met het commando :

sudo crontab -e

Voeg de volgende regel toe aan het eind van het bestand :

@reboot sh /home/pi/autostarter.sh > /home/pi/logs/cronlog 2>&1

Opslaan en klaar!

Testen

Nu testen. Herstart de Raspberry Pi met sudo reboot. Kijk of het werkt. Werkt het niet, inspecteer de inhoud van /home/pi/logs/cronlog om te zien wat er misging. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten